![](/media/lib/255/n-czujniki-2a5da7c46686f702ef4eda4caa475b4d.jpg)
Nowatorskie czujniki biomedyczne z Politechniki Warszawskiej
5 września 2016, 05:36Jak szybko, łatwo i nieinwazyjnie zmierzyć puls, sprawdzić poziom elektrolitów, cukru, mocznika, a nawet hormonów? Korzystając z czujników biomedycznych naklejanych na skórę. Nad rozwiązaniem pracuje Andrzej Pepłowski – doktorant na Wydziale Mechatroniki Politechniki Warszawskiej.
![](/media/lib/92/n-samolot-ff773433f995ec26fca7f6e4afd81b25.jpg)
Powstaje automatyczny system wykrywania turbulencji
17 sierpnia 2016, 05:24Wykrywanie turbulencji pozostaje piętą achillesową współczesnego lotnictwa. Najtańszą i nadal najczęściej stosowaną metodą są subiektywne i nierzadko bardzo niedokładne raporty pilotów. Na Wydziale Fizyki Uniwersytetu Warszawskiego zademonstrowano sposób znacznie szybszy i precyzyjniejszy: detekcję turbulencji na podstawie danych standardowo przesyłanych z pokładów samolotów komercyjnych linii lotniczych.
![](/media/lib/244/n-model3-97fb0fde532a69281faaf1ab40d74615.jpg)
Nie poradzimy sobie z autonomicznymi samochodami?
19 lipca 2016, 10:11Koncerny motoryzacyjne rozwijające autonomiczne samochody zakładają, że w razie awarii człowiek przejmie kontrolę nad pojazdem. Niestety, doświadczenia z innych środków transportu pokazują, że założenie to może być błędne. Osoby prowadzące półautonomiczne pojazdy podejmują katastrofalne decyzje
![](/media/lib/249/n-swietlanfalauderzeniowa-38e3785614c1a43dd7f3d55d1f23d854.jpg)
Świetlna fala uderzeniowa w grafenie
13 czerwca 2016, 12:54Gdy samolot zaczyna poruszać się szybciej od dźwięku, powstaje fala uderzeniowa, tzw. grom dźwiękowy. Teraz grupa naukowców m.in. z MIT przewidziała istnienie podobnego efektu, ale z wykorzystaniem światła poruszającego się w grafenie.
![](/media/lib/247/n-scramjet-46e94abcc822d49ad1be678cce9ea327.jpg)
Kolejny udany test silnika scramjet
19 maja 2016, 05:55Amerykańsko-australijski zespół wojskowy prowadzi serię eksperymentów na największym poligonie świata Woomera w Australii oraz na norweskim poligonie rakietowym na wyspie Andoya. To technologia całkowicie zmieniająca reguły gry... może ona zrewolucjonizować podróżowanie w powietrzu i zapewnić tani dostęp do przestrzeni kosmicznej
![](/media/lib/135/n-leaf-4c1fe7431caeeb218b41e50e0ee9ebd5.jpg)
Samochody elektryczne niekoniecznie są czyste
12 maja 2016, 09:54Rozpowszechnienie się samochodów elektrycznych może zmniejszyć emisję gazów cieplarnianych, pod warunkiem jednak, że będą zasilane prądem pochodzącym z czystych źródeł.
![](/media/lib/244/n-model3-97fb0fde532a69281faaf1ab40d74615.jpg)
Model 3 wielkim przebojem Tesli?
4 kwietnia 2016, 08:56W ciągu zaledwie 72 godzin klienci zamówili 276 000 sztuk Tesli Model 3.I to pomimo tego, że każdy zamawiający musi zapłacić 1000 dolarów za rezerwację. Wszystko wskazuje na to, że nowy samochód Tesli stanie się wielkim przebojem.
![](/media/lib/242/n-nanorurkaprad-6c77a469daa2913ab308e9a8ccc7cb19.jpg)
Prąd z nanorurki
15 marca 2016, 11:12W 2010 roku profesor Michael Strano z MIT i jego zespół odkryli, że węglowe nanorurki, gdy są stopniowo podgrzewane z jednego końca, wytwarzają prąd elektryczny. Można je np. pokryć łatwopalnym materiałem, zapalić z jednego końca i uzyskać prąd pochodzący ze stopniowego ogrzewania się nanorurki
![](/media/lib/135/n-leaf-4c1fe7431caeeb218b41e50e0ee9ebd5.jpg)
Nissan Leaf podatny na atak
25 lutego 2016, 14:04Najpopulrniejszy na świecie samochód elektryczny, Nissan Leaf, jest podatny na atak hakerski. Troy Hunt i Scott Helme wykazali, że niezabezpieczone API w połączeniu z numerem VIN samochodu, który to numer można łatwo zobaczyć przez szybę, pozwala cyberprzestępcom na przejęcie kontroli nad takimi funkcjami pojazdu jak klimatyzacja czy podgrzewanie siedzeń
![](/media/lib/240/n-fizycy1-23c3144c0d0b8a4621db2cab99b297b2.jpg)
Polscy fizycy opracowali przełomową technologię
17 lutego 2016, 17:11Filip Granek i Zbigniew Rozynek, młodzi fizycy z wieloletnim międzynarodowym doświadczeniem badawczym, opracowują przełomową technologię wytwarzania ultracienkich linii przewodzących prąd elektryczny. Skorzystają na niej przede wszystkim producenci wyświetlaczy LCD, cienkowarstwowych ogniw słonecznych i ekranów dotykowych